wegfahren

• Jana337

Senior Member
    čeština
    Magg said:
    Does this verb go with all types of means of transport?

Magg
    Busse, Züge, Autos können wegfahren und man kann mit ihnen wegfahren.

Mit einem Fahrrad und mit einem Schiff kann ich mir das Verb nur schwer vorstellen (im Sinne "das Fahrrad/der Schiff fährt weg) aber man kann mit dem Fahrrad/Schiff wegfahren.

Mit einem Flugzeug geht es meines Erachtens gar nicht (weder "das Flugzeug fährt weg" noch "ich bin mit einem Flugzeug weggefahren). Höchstens wenn sich das Flugzeug auf der Erde befindet und in den Hangar fährt.

Die Frage war mir etwas zu unkonkret. Kannst du sie eventuell präzisieren?

Jana

Magg

Senior Member
    Spain / Spanish
    Jana337 said:
    Die Frage war mir etwas zu unkonkret. Kannst du sie eventuell präzisieren?

Jana
    Jana,

I´m writing a composition following different pictures in a sheet of paper.
    The first one shows Paul riding his bike from home to town and goes like this:

Um halb neun ist Paul von zur Hause weggefahren.

I didn´t know the verb wegfahren and I found "to drive away".
    As in English means of transport need different verbs, I was wondering if in German it was the same.

That was my doubt.
    BTW, I have difficulty in understanding long explanations in German :( , but I understood yours almost completely. :thumbsup:
    Please, if you use German with me in the future, would you mind writing easy grammar? :)

Magg

Jana337

Senior Member
    čeština
    Magg said:
    Jana,

Um halb neun ist Paul von zur zu Hause weggefahren.

Please, if you use German with me in the future, would you mind writing easy grammar? :)

Magg
    Oh, sorry! I surely intended to explain it in English but after writing the first example in German I lapsed into using it in explanations, too. :eek:

Jana

Magg

Senior Member
    Spain / Spanish
    Jana337 said:
    Oh, sorry! I surely intended to explain it in English but after writing the first example in German I lapsed into using it in explanations, too. :eek:

Jana
    No! There´s no need for you to apologise. I don´t mind you did it, truly. Even I think it´s going to be better for me (like Elroy´s experience at the summer camp ;)) to use German as much as possible.
    The only thing is that I can understand very basic structures, that´s all, and I wanted you to know that.

Don´t feel bad for that.

Magg

Ralf

Senior Member
    German
    Jana337 said:
    ... Mit einem Fahrrad und mit einem Schiff kann ich mir das Verb nur schwer vorstellen (im Sinne "das Fahrrad/das Schiff fährt weg) aber man kann mit dem Fahrrad/Schiff wegfahren...
    Das ist richtig. Man sagt zwar bspw. "Das Auto fuhr weg" (auch wenn es dazu eines Fahrers bedurfte) aber ein Fahrrad fährt auch in der Umgangssprache nicht allein;).

Weiterhin sagt man "Das Schiff / die Fähre fährt um 9.00 Uhr vom / im Hafen ab". In diesem Zusammenhang ist es zwar durchaus verständlich zu sagen, "das Schiff fährt weg", aber es klingt schon ein wenig ungewöhnlich.

Ralf

< Previous | Next >