Wie spreekt het getrouwst anglicismen uit? Vlamingen of Nederlanders?

< Previous | Next >

Red Arrow

Senior Member
Dutch - Belgium
Dit is misschien een stomme vraag, maar ik vroeg me af of het toeval is dat sommige West-Vlamingen en sommige Limburgers zowel /ɪ/ als /ɛ/ heel open uitspreken. Het lijkt wel alsof de open uitspraak van /ɪ/ als [ɛ] ervoor zorgt dat /ɛ/ ook verder open gaat tot [æ].

Wanneer mijn familie uit Leuven / Lubbeek dialect praat, dan doet ze net het omgekeerde: /ɛ/ is meer gesloten en klinkt zeker voor "n" als [ɪn], bijvoorbeeld: mens, pens, venster. Vervolgens klinkt /ɪ/ dan maar als [i] en /i/ als [i:].

Is het correct om te zeggen dat één klankverandering soms een kettingreactie start, of is dat kort door de bocht?
Is het mogelijk om te voorspellen wanneer twee klanken gaan fuseren en wanneer een kettingreactie plaatsvindt?

• ThomasK

Senior Member
    Belgium, Dutch
    Ik denk dat je een punt hebt, maar ik kan niet op alle vlakken logische verschuivingen of een logica in de verschuiving aangeven...
    - Antwerpenaars: we beginnen met vis maar zij zeggen vies. (Ik gebruik geen leestekens, kost te veel tijd) Dus moet vieze vieeeeze worden om onderscheid te hebben. En meer wordt mier, dus moet de ie ook langer worden, vermoed ik (mier bieeer), maar soms wordt ee (beter) ei (beiter).....
    - Maar een man in de maan: moar een maen in de moan. hier zie ik niet direct een link, geen systeem...

West-Vlaanderen: ik hoor inderdaad heel goed de open /ɛ/, maar tegelijk wordt een ei net minder open dan in de standaardtaal: eei. Ook ou: oou... Ik zie geen duidelijk verband, behalve dat ik eerder een neiging zie om "minder open" te praten, letterlijk (en figuurlijk)...

Voorspellen? Geen idee...

< Previous | Next >