Volgens het boekwerkje ‘Hoe schrijf je dat? Schrijftips en taalregels’ zou het is me door het hoofd geschoten een contaminatie zijn van het is me ontschoten en het is me door het hoofd gegaan. In Nederland is deze contaminatie inmiddels volledig ingeburgerd. Bovendien wordt het is me door het hoofd gegaan nauwelijks nog gebruikt. De weinige treffers die er op Google te vinden zijn, staan vrijwel alle in 19e-eeuwse documenten.
Op Google Books is de uitdrukking het is me door het hoofd geschoten zowel in ruime mate in de betekenis van ik ben het vergeten als in de betekenis ik heb eraan gedacht te vinden:
In de betekenis van vergeten:
De hele afspraak was hem door het hoofd geschoten.
Hij had iemand op hem af willen sturen om eens te kijken wat voor vlees hij in de kuip had, maar het was hem door het hoofd geschoten.
Ik wilde je de inhoud ervan al eerder vertellen, maar door onze discussie is het me door het hoofd geschoten.
Hij vergat het en vertrok. Het was hem door het hoofd geschoten en daar betaalde hij de prijs voor.
Dat is me helemaal door het hoofd geschoten!
[Voorbeeldzin uit ‘Hoe zit het met staan?’, een cursusboek Nederlands voor anderstaligen.]
Sorry hoor, ik heb het zo druk, het is me door het hoofd geschoten, ik wilde je nog vragen.
Ik had je op weg hierheen op de hoogte willen brengen. Het is me door het hoofd geschoten.
In de betekenis van aan iets denken, in iemand opkomen:
Ongetwijfeld was het een onzinnige gedachte, maar dat was hem door het hoofd geschoten op het moment dat hij het stukje papier in zijn hand voelde.
Ze gaat ervan afzien, was hem door het hoofd geschoten.
De mogelijkheid dat zijn zwager Bella een vrouw op haar dak had gestuurd om hem te helpen een of andere misdraging te verbergen, was ook hem door het hoofd geschoten.
Ineens was het haar door het hoofd geschoten, hoe gek het was dat hij altijd wandelen zou.
Of zo'n kleine hand wel een heel toetsenbord kon bespelen, was haar door het hoofd geschoten.
Ach ja, taal is in beweging. Woordenboeken kunnen er alleen maar amechtig achteraan rennen.
Ik heb overigens bewust voor Google Books gekozen, omdat je er dan van mag uitgaan dat het hier teksten betreft die zijn nagekeken voordat ze gepubliceerd werden.