woordvolgorde

Alisson Pereira

Senior Member
Portuguese - Brazil
Hallo!

Allereerst is mijn nederlands niet zo goed, sorry voor toekomstige fouten.

Ik studeer Nederlands sinds januari en tot nu toe heb ik geleerd dat het woord 'volgorde' heel belangrijk is, toch?
Maar wanneer we spreken is het mogelijk om sommige posities van de woorden te veranderen?

Kunt u enkele voorbeelden geven?

Bij voorbaat dank.

• Peterdg

Senior Member
    Dutch - Belgium
    Inderdaad. De woordvolgorde in het Nederlands zal je de meeste kopbrekens bezorgen.

Het thema is zeer ingewikkeld en te omvangrijk om in dit forum, in een enkele thread, te kunnen uitleggen.

Er is inderdaad een zekere vrijheid in de woordvolgorde, maar veel minder dan bijvoorbeeld in het Spaans (ik ken geen Portugees).

Ik kan, ter illustratie, wel één voorbeeldje geven:

Morgen ga ik naar de dokter.
    Ik ga morgen naar de dokter.

Maar hier zal je al onmiddellijk opmerken dat wanneer ik "morgen" van plaats verander, ook de volgorde in "ik ga" en "ga ik" verandert. Dit komt omdat het Nederlands een V2 taal is voor hoofdzinnen: d.w.z. dat het werkwoord altijd op de tweede plaats komt in een hoofdzin.

Veel succes bij het leren van het Nederlands.

Red Arrow

Senior Member
    Dutch - Belgium
    Here is a long but understandable overview of Dutch word order.
    Dutch Grammar • The Dutch word order

(The basics - The left side - The middle side - The right side - Negating sentences - Questions - Types of clauses - Er - Word order for the advanced)

Don't read the last chapter until you consider yourself a pro with the first 8 chapters... The advanced rules are actually very easy (very flexible), but the first chapters are difficult / unusual, and need time to get used to. You need to know those by hard, otherwise the advanced rules will only confuse you.

Last edited: