1. The forums will be closed for a major forum upgrade for around 2-4 hours on Sunday, starting around noon US Eastern Time (GMT -4, 18:00 in most of Europe). Details
    Dismiss Notice

work out at the gym

Discussion in 'Deutsch (German)' started by Jon in FL, Dec 30, 2008.

1. Jon in FL Banned

Wie sagt man auf deutsch:

Do you work out? In the context of at the gym.

Would I just use: Bewegung shaffst dich?

Danke

2. Kuestenwache Senior Member

German-Germany
    "To work out" is just "trainieren". "I work out at a gym every day" - "Ich trainieren jeden Tag im Fitnessstudio".

3. Todessprache

Todessprache Senior Member

Some Kind of English
    Hehe.

Du kannst auch sagen.

Pumpst du?

Ich gehe pumpen./Ich pumpe.

Ich pumpe in der Muckibude jeden Tag.

4. Kuestenwache Senior Member

German-Germany
    Hmm "pumpen" bezeichnet eigentlich nur Muskelaufbautraining, Laufband und der gleichen also Dinge die man unter "doing cardio" zusammenfassen würde fallen da nicht drunter. Ich bin mir jetzt allerdings nicht ganz sicher ob das nicht auch auf "to work out" zutrifft, wie sieht das aus?

5. Todessprache

Some Kind of English
    Nee, auf Englisch meint man ausschliesslich das Pumpen, wenn man von 'work out' spricht, deswegen mein Vorschlag. 'Exercise' umfasst alles andere, aber 'to go work out' heisst pumpen gehen, bin mir hundertpro sicher.

6. Kuestenwache Senior Member

German-Germany
    Ok wieder was gelernt.

7. Todessprache

Some Kind of English
    Man lernt nie aus. :)

Ich lerne staendig neue Sachen im Englisch und im Deutschen.

8. Toadie

Toadie Senior Member

Maryland
    English
    Ich bin nicht der Meinung, dass "work out" Muskelaufbautraining bezeichnen sollte. Ich persönlich würde sagen: "I just worked out" nachdem ich gerade laufen gegangen bin, oder so etwas Ähnliches. Ich finde, "exercise" ist ein formellerer Ausdruck als "work out", aber die beiden sind gleichbedeutend.

9. brian

brian Senior Member

Montréal
    AmE (New Orleans)
    I agree with Toadie. Not to be sexist or anything :eek::D but imagine a girl saying, "Hey I'm going to work out. Be back later." In my mind, I don't see her pumping iron. Yes, maybe she'll lift some weights, but I imagine cardio, aerobics, etc. as well. "To work out" really refers to any- and everything, I'd say. (But it's true that "exercise" usually doesn't refer to weightlifting.)

10. Kuestenwache Senior Member

German-Germany
    This was exactly my feeling at first, maybe it depends on the context.

11. Todessprache

Some Kind of English
    I disagree.

12. brian

brian Senior Member

Montréal
    AmE (New Orleans)
    ...as is your right.

Here are some of my personal uses. (You can add "I'm going..." in front of any of them to get a full sentence that I personally would and do say.)

to lift = "to weightlift, to lift weights" <-- I never say "to pump (iron)" except jokingly
    to run/jog
    to bike
    to swim
    to do cardio
    = to do any combination of biking, running, jumping, whatever--aerobic exercises

I personally never actually say "I'm going to exercise," though I would use the word in a general sense, e.g. "I like to exercise" or "I exercise to stay in shape."

Now, for me, when I say, "I'm going to work out," it really very simply means that I'm going to the gym... to do lots of things... all of the above sometimes. That's why for me it includes any and every kind of exercise.

I will concede that "to work out" does imply more than just cardio--i.e. at least some kind of weightlifting, or maybe sit-ups, push-ups, pull-ups, etc. Some kind of muscle-toning/building workout. (So I wouldn't say I'm going to "work out" to mean just run or swim.) But working out, for me, also encompasses all of the other things, too.

13. Kuestenwache Senior Member

German-Germany
    Let's agree that "to work out" is all the sort of exercises you can see someone is doing without examening him scientifically (measuring heart rate or oxygen in his breath), but just by looking and saying "well that fellow is in great shape, im sure he's working out", we can now each decide whether we want to include a healthy taint and the ability to walk up two stairs without loosing breath.

14. sokol

sokol Senior Member

Vienna, Austria; raised in Upper Austria
    Austrian (as opposed to Australian)
    Laut Collins English Dictionary (also British English) ist "workout" "a period of physical exercise or training", und als Beispiel ist auch ganz simples Aerobic angegeben: "... a 35-minute aerobic workout".

Hauptsächlich möchte ich aber etwas dazu sagen:
    In dieser Bedeutung (also "workout") mag "pumpen" in manchen Regionen Deutschlands durchaus üblich sein, vielleicht ist es auch generell Jugendslang in D; das Wort ist aber jedenfalls noch nicht in den Duden aufgenommen worden, und mir ist es übrigens auch völlig unbekannt - ich habe es noch nie gehört.

Von daher würde ich also Lernern der deutschen Sprache nicht unbedingt empfehlen, "pumpen" zu verwenden - sie könnten missverstanden werden. In jedem Fall ist "pumpen" aber nicht Standardsprache.

Last edited: Dec 31, 2008
  15. Todessprache

Some Kind of English
    Ich habe nie sagt, dass es in irgendeiner Weise Standard ist, bloss, dass ich unter 'workout' ausschliesslich Krafttraining verstehe.

Da gibts viele Unterschiede zwischen Piefinesisch und Oesterreichisch; ich wuerde mal wetten, dass die meisten Piefkes das Wort 'wutzeln' auch nicht verstehen wuerden , oder?

16. sokol

sokol Senior Member

Es geht in diesem Fall durchaus nicht um den Unterschied zwischen österreichischem Deutsch und bundesdeutschem Deutsch: wie ich erwähnt habe, ist das Wort "pumpen" in der Bedeutung "Krafttraining - workout" nicht im Duden (Duden - Deutsches Universalwörterbuch: 5. Auflage, Mannheim 2003).

Wenn du eine aktuellere Auflage zitieren kannst, die "pumpen = Krafttraining" anführt, dann akzeptiere ich das natürlich. :)
    Das Universalwörterbuch listet übrigens auch die gebräuchlichsten Slangausdrücke, sodass mir durchaus gerechtfertigt erscheint, ein nicht im Duden angeführtes Wort als zumindest "regional" einzustufen: was eine für Lerner (die ja verstanden werden wollen) durchaus relevante Information ist.

So, wie sich mir der Sachverhalt darstellt, ist also "pumpen = Krafttraining" durchaus nicht (bundesdeutsche!) Standardsprache und noch nicht einmal (gemein-bundesdeutscher!) Slang, was mir in diesem Fall durchaus erwähnenswert scheint.

17. Todessprache

Some Kind of English
    Erfunden hab ichs jedenfalls net.

6 Tage die Woche pumpen?

Einem Otto-Normal-Pumper würde ich raten

http://www.bodybuilding-forum.at/showthread.php?t=25142

Kiffen und Pumpen

http://board.raidrush.ws/showthread.php?t=369529

So, ich wills jetzt wissen, wer von euch geht pumpen?

http://www.portablegaming.de/sonstiges/5094-wirds-muskuloes-geht-pumpen.html

Also hat sich es auf jeden Fall bei vielen Leuten als normal eingebuergert. Wohl nicht so gut fuer Anfaenger, da haste Recht!​

Last edited: Dec 31, 2008
  18. sokol

sokol Senior Member

Gut, jetzt wissen wir also, was das für ein Wort ist: in Bodybuilder-Kreisen durchaus geläufig.

Ich würde aber weiterhin bezweifeln, dass das Wort in dieser Bedeutung allgemein bekannt ist; es ist eher ein fachsprachlicher Begriff, wenn man so will.

19. Todessprache

Some Kind of English
    Hehe. Jawohl.

20. ABBA Stanza Senior Member

Hessen, DE
    English (UK)
    Indeed. A "workout" can be performed with almost any physical sport or activity, whether it's gymnastics, fencing, athletics, cycling, ballet dancing, or whatever.

The original English term (as already hinted at by Brian) is "pumping iron", which was popularized in the 1970s (around the time that Arnold Schwarzenegger was at the height of his success). As the words suggest, the term implies shifting (iron) weights (i.e., weight training), and not any other form of workout. There was even a film of the same name, made in 1977, starring Mr. Schwarzenegger himself.

Even in English-speaking countries, people would look at you strangely if you were only to say "I'm going pumping" :confused:. You'd have to provide more context. For example:

"I'm going to pump some iron down at the local gym."

Likewise, more context would no doubt also be required when using the borrowed English term "pumpen" in German. For example, maybe I could see myself jokingly saying to friends or colleagues "Ich gehe [jetzt/heute abend/...] ins Fitnessstudio Gewichte pumpen!". They still might not know what what I mean, though! ;)

But 99% of the time (especially at my standard of "bodybuilding"), I'd just say something like:

"Ich gehe ins Fitnessstudio trainieren". :)

In other words, I agree with Kuestenwache (post #2) on this one.

Abba

Last edited: Jan 1, 2009
  21. Todessprache

Some Kind of English
    I would never say 'pump' in English, just German.

22. sokol

sokol Senior Member

Never heard of that film, ever. :D
    The German title is the same as in English, at least according to German Wiki.

Anyway, I think it is now clear that "pumpen" in this meaning is rather bodybuilder slang than any regional variety.

23. Kuestenwache Senior Member

German-Germany
    Well I don't actually consider myself a bodybuilder, but my friends and I used that word quite frequently when we were talking about a workout including weights. I always considered it rather real slang than colloquial language though. E.g. I would never use that word during an examination of a physician if he asked me whether I exercised or not. I'd rather use the term "ich mache regelmäßig was für die Arme/die Beine/die Brust/...". I think in a conversation about workouts everyone would understand the meaning of "pumpen", so everybody who is interested in working out will have come across it.
    I think we can cut it down to: Those who do it, know the word, those who don't, don't have to know it anyway.

24. Sepia Senior Member

High German/Danish

I can go work out on the heavy bag, right? Am schweren Sandsack trainieren.

Das ist kein Muskelaufbautraining, wie du sagst.

25. Baranxi Member

German (Munich vernacular)
    Just offering a variant:
    At least in my area, the colloquial form for "Do you work out?" would be "Gehste ins/zum Fitness?", elliptical without -studio/-center (which allows for any form of exercise available at a gym).

Share This Page

Loading...