X overlegt met Y

< Previous | Next >

Frank06

Senior Member
Nederlands / Dutch (Belgium)
Hoi,

Enige tijd geleden vond ik de volgende, weinig ophefmakende [edit: allé zenne], krantenkop:
Organisatie X overlegt met organisatie Y

Vraag 1 (niet te veel nadenken, a.u.b.)
Welke indruk krijgen jullie hierbij?
Mijn vraag gaat over het gevoel dat deze titel oproept (vandaar het zeer doelbewuste gebrek aan context of meer uitleg over de organisaties in kwestie).
Aan welke situatie moet je spontaan denken:

- Organisatie X heeft de andere organisatie uitgenodigd voor een overleg (organisatie X had nood aan overleg met Y)
- Organisatie Y heeft de andere organisatie uitgenodigd voor een overleg (organisatie Y had nood aan overleg met X)
- Geen idee

Vraag 2
Blijft de indruk hetzelfde wanneer ik vertel dat organisatie X een grote, overkoepelende, nationale en invloedrijke organisatie is, en dat organisatie Y een eerder kleine speler in het veld is.

Vraag 3
Verandert er iets wanneer ik de volledige titel geef:
"Cito overlegt met reformatorische scholen" en het artikel, waaruit blijkt dat organisatie Y (de reformatorische scholen) zichzelf heeft uitgenodigd voor een gesprek. Voor mensen die het artikel willen lezen: op zondag kan het niet, want dan is de website gesloten.

Na het lezen van het artikel had ik het gevoel dat de titel niet helemaal klopte en begon ik mij af te vragen waarom er niet stond "Reformatorische scholen overleggen met Cito" of "Reformatorische scholen en Cito overleggen met elkaar" maar dat kan ingegeven zijn door een soort vooroordeel. En ach, misschien zoek ik er te veel achter :).

Groetjes,

Frank

Last edited:
  • Ktke

Senior Member
    Dutch (Belgium)
    Voor mij is overleggen in principe een activiteit waarbij beide partijen evenveel betrokken of actief kunnen zijn. Maar ik zou er min of meer vanuit gaan dat de eerstgenoemde de initiatiefnemer is voor het overleg, ook al zit dat niet impliciet in de bewoording.

Kayla321

Senior Member
    Dutch (NL)
    Ik ben het helemaal met Ktke eens. In dit geval lijkt het me inderdaad logischer om de krantenkop (kranten hebben volgens mij koppen, geen titels) andersom te doen.

Ktke

Senior Member
    Dutch (Belgium)
    Ook bij 'X spreekt met Y' maak ik eenzelfde soort connotatie. Dan zou ik er min of meer van uit gaan dat X op dit moment aan het woord is bvb. Wat er voor mij niet is wanneer er staat: ' X en Y spreken'. (of X en Y overleggen)

< Previous | Next >